Udtræden af forskerskatteordningen ved jobskifte – konkurrenceklausul

Forskerskatteordningen har til formål at motivere højtlønnede personer til at søge job i Danmark. Ved at benytte forskerskatteordningen betales en fast skattesats på 27% + AM-bidrag, hvilket samlet set resulterer i en skattesats på 32,84%.

Der er en række krav, der skal opfyldes, såfremt man ønsker at benytte sig af forskerskatteordningen. Først og fremmest er det et krav, at man ikke har boet i Danmark i mindst 10 år og ikke har haft arbejdsindkomst fra Danmark i samme periode. Derudover kræver anvendelse af forskerskatteordningen, at man enten tiltræder en godkendt forskerstilling eller, at man opfylder kravene til at kunne anses som “højtlønnet”. At blive anset som højtlønnet i forskerskatteordningens forstand kræver en månedlig indkomst, der betragtes som vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, på mindst 75.100 kr. i 2024 (78.000 kr. i 2025) efter ATP og efter fradrag af ferie uden løn, hvis der ikke er optjent ferie. Der er visse løndele, der kan indgå i opregningen og andre løndele, der ikke kan indgå.

Skatterådet har i bindende svar af 22. oktober 2024 truffet en afgørelse, der fastslår, at vederlag hidrørende fra en konkurrenceklausul ikke betragtes som vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, der er omfattet af kildeskattelovens §§ 48 E-F (forskerskatteordningen). Vederlagene skal i stedet betragtes som kompensation for at være begrænset i at påtage sig arbejde i klausulperioden. Resultatet heraf bliver, at man udtræder af forskerskatteordningen, hvorefter det vil være nødvendigt at flytte ud af Danmark igen i en 10-årig karensperiode, såfremt man ønsker at benytte den resterende del af sine i alt 7 år på forskerskatteordningen.

Afgørelsen illustrerer, at man ved jobskifte, mens man er omfattet af forskerskatteordningen, skal være yderst påpasselig, for ikke at risikere, at man ikke længere opfylder betingelserne for at benytte sig af forskerskatteordningen. Konsekvensen ved ikke længere at opfylde betingelserne for at benytte sig af forskerskatteordningen er, at man i stedet skal betale skat efter de almindelige skattesatser, hvilket i nogle tilfælde kan resultere i en beskatning på op til 57%. Fremfor den faste skattesats på samlet set 32,84% ved benyttelse af forskerskatteordningen.

Arrangeres jobskiftet hensigtsmæssigt vil det dog være muligt at fortsætte på forskerskatteordningen. Dette sikres ved at opfylde pausereglerne.

Afgørelsen illustrerer tillige, hvorfor det ofte er hensigtsmæssigt at sikre sin skattemæssige situation gennem bindende svar fra Skattestyrelsen, inden man træffer arbejdsmæssige beslutninger, der potentielt kan have store konsekvenser for ens skattemæssige situation. Dette er særligt tilfældet, hvis man bevæger sig blot i nærheden af grænselandet for anvendelsen af ordningen, idet Skattestyrelsen er uhyre opmærksomme på, at reglerne for anvendelse af forskerskatteordningen opfyldes helt, og der levnes tilnærmelsesvis ingen plads til lempelig fortolkning at reglerne.

Hos PrivatRevision har vi indgående kendskab til og erfaring med benyttelse af forskerskatteordningen. Vi yder gerne rådgivning såvel i forbindelse med ansøgning om at benytte forskerskatteordningen, som i forbindelse med jobskifte.